breaking news Νέο

ΒΕΡΜΙΟ, ΛΕΥΚΌΠΕΤΡΑ - ΑΡΑΠΗΣ 1240 μ., Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2019, με τους Ορειβάτες Βέροιας

• ΒΕΡΜΙΟ, ΛΕΥΚΌΠΕΤΡΑ - ΑΡΑΠΗΣ 1240 μ., Κυριακή 8  Σεπτεμβρίου 2019, με τους Ορειβάτες Βέροιας

Η οροσειρά του Βερμίου το δικό μας βουνό  είναι μια συναρπαστική οροσειρά, ένας  ιδανικός  τόπος  περιήγησης  για  πεζοπορία  και ορειβασία.

Τόσο κοντά και τόσο μακριά….!

Η  πόλη της Βέροιας  έμεινε  πίσω μας  μέσα   σε  ένα συννεφιασμένο ουρανό.

Η συννεφιά και η ομίχλη  πλέκουν σήμερα συνθήκες  αμφιβολίας για πορεία και ορειβασία, για μας όμως είναι μια πρόκληση και μια μοναδική εμπειρία.

Φύγαμε για  Γεωργιανούς – Λευκόπετρα  9 φίλοι ορειβάτες

Περάσαμε τους Γεωργιανούς.

Πριν το 1922 στη σημερινή θέση δεν υπήρχε χωριό. Πρόσφυγες από τον Καύκασο εγκαταστάθηκαν εδώ την άνοιξη του 1922 και ίδρυσαν το χωριό που το ονόμασαν Γεωργιανοί.

Τόπλιανη ονομαζόταν ένα άλλο χωριό, μεταξύ Γεωργιανών και Λευκόπετρας, το οποίο  καταστράφηκε ολοσχερώς από τους Τούρκους το 1822 μετά την επανάσταση της Νάουσας.

Φθάσαμε στην Λευκόπετρα…….

Στους πρόποδες του Βερμίου, σε μια ημιορεινή περιοχή με πανοραμική θέα προς τα Πιέρια όρη , οι άνθρωποι βρήκαν ήδη από τη Νεολιθική εποχή ένα ιδανικό τόπο για κατοίκηση.

Στην αρχή τα σπίτια τους ήταν κατασκευασμένα από πηλό και καλάμια, ύστερα άρχισαν να χρησιμοποιούν την πέτρα της περιοχής για τα πρώτα λίθινα κτίσματα και αυτά αργότερα έδωσαν στη θέση τους σε μεγάλα οικοδομήματα και οικιστικά σύνολα.

Βρέθηκαν ειδώλια και λατρευτικά αντικείμενα, αγγεία, κοσμήματα, νομίσματα, επιγραφές, εργαλεία και αντικείμενα καθημερινής χρήσης ανάμεσα σε κτίρια και δρόμους, εργαστήρια και λουτρά αναδεικνύουν μια ανθούσα κοινωνία σε έναν τόπο ο οποίος ως την ώρα της ανασκαφής δεν υπήρχε καν στον αρχαιολογικό χάρτη.

Στην Λευκόπετρα ( παλιά Ίσβορος)  το 1958  βρέθηκε μαρμάρινος  ενεπίγραφος βωμός  αφιερωμένος  στον Δία Ύψιστο.

To 1965  η ανασκαφή αποκάλυψε τον ναό της μητέρας των θεών, αφιερωμένος στα νεαρά κορίτσια.

Στις ανασκαφές του 1999 που κράτησαν μέχρι και το 2004 αποκαλύφθηκε ένας πλούτος αρχαιολογικών ευρημάτων από τα προϊστορικά χρόνια μέχρι και τα βυζαντινά.

Λέγεται πως κάθε εποχή έχει τους δικούς της θεούς, πως κάθε αιώνα αντιστοιχεί ένα ανώτερο πνεύμα δύναμης που εκφράζει αλλά και διαμορφώνει με παράδοξους μεταφυσικούς τρόπους τη συνείδηση της ανθρωπότητας.

Τα τελευταία δυο χιλιάδες χρόνια σε ολόκληρο το δυτικό κόσμο κυριαρχεί ένας θεός  και μια πίστη.  Ο Χριστιανισμός .

Εμείς όμως δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τα ευρήματα της αρχαιότητας και της ιστορίας………

Το ιερό της μητέρας των θεών . Θα αναστηλωθεί – αν βρεθούν χρήματα από το ΕΣΠΑ. –  ώστε εμείς οι επισκέπτες και οι διερχόμενοι  να βλέπουν από τον αυτοκινητόδρομο ταχείας κυκλοφορίας,  το ιερό.

Το πλέον πρωτότυπο στοιχείο του είναι οι μπροστινοί του κίονες που καταγράφουν πράξεις απελευθέρωσης  δούλων. (  προς το παρών  φιλοξενούνται στο αρχαιολογικό μουσείο της Βέροιας ).

Τα ευρήματα αποδεικνύουν ότι η περιοχή είχε διαχρονική και συνεχή κατοίκηση από την νεολιθική εποχή μέχρι και τα ρωμαϊκά χρόνια, από την 4 χιλιετία μέχρι τον 3ο μ Χ. αιώνα.

Λίγο πριν το χωριό αφήσαμε τα αυτοκίνητα.

Είμαστε τώρα μια παρέα ορειβατών…

Οδοιπορούμε  σε δασικό δρόμο με χαμηλή βλάστηση τριγύρω. Ανηφορικός στην αρχή ήπιος στην συνέχεια.

Το βουνό σε προκαλεί να το ανέβεις όχι για να νοιώσεις ότι είσαι πιο δυνατός από αυτό, αλλά να ταυτιστείς μαζί του και προχωρώντας να αισθάνεσαι τα βήματα και τις πνοές  αυτών που συνοδοιπορούσαν μαζί σου πριν από μερικά χρόνια ή και χιλιάδες χρόνια.

Για να αγαπήσεις το βουνό πρέπει και να το γνωρίσεις.!

Στην μυθολογία και την παράδοση του τόπου μας το βουνό είναι κάτι διαφορετικό. Μια οντότητα.

Εδώ που κατά την μυθολογία  φιλοξενήθηκε η γέννηση θεών και ανθρώπων………

Συνεχίζουμε  σε δασικό δρόμο.

Η πορεία μας άρχισε με συννεφιά και ήλιο καί συνεχίστηκε σε όλη τη διάρκεια της ορειβασίας.

Περπατάμε μέσα στην συννεφιά .

Η καστανιά, ο δρυς, η οξιά φοράνε ακόμη το καλοκαιρινό τους ένδυμα. Χρυσοκίτρινα φύλλα με το παραμικρό νεύμα του αέρα λαμπερά από την υγρασία της νύχτας πέφτουν απαλά κάτω στη γη.

Χρώματα – χρώματα όλων των αποχρώσεων στις πλαγιές. Δρυς, πλατάνια, καστανιές και οξιές δημιουργούν ένα μοναδικό τάπητα απροσδιόριστης ομορφιάς.

Μανιτάρια λογιών – λογιών στολίζουν τη βρεγμένη χλόη. Η ομίχλη με ολιγόλεπτες αναπαύσεις.

Ρυάκια με ζωντανά νερά παντού. Το νερό πέφτει με δύναμη. Νερά παντού να τρέχουν, να δώσουν ζωή  όπου η κατηφόρα τα κυλήσει.

Και  η βροχή που έπεσε το βράδυ του Σαββάτου, αυτή η ουράνια ευλογία, να πέφτει ακατάπαυστα, να υγραίνει και τα τελευταία φύλλα του δάσους.

Ανεβαίνουμε ψηλότερα πυκνό δάσος από πανύψηλες οξιές του Φθινοπώρου μας υποδέχεται. Η μυρωδιά του βρεγμένου δάσους μεθυστική.

Τώρα μόνοι εμείς  και το απέραντο δάσος οξιάς.

Ησυχία, τώρα σιωπή, εδώ η σιωπή κρύβει πολλούς ήχους, ζουν πολλά σπάνια πουλιά, θηλαστικά, αμφίβια και ερπετά.

Μετά από πορεία 1+30 ώρας βρεθήκαμε σε πλαγιά, απέναντι τα Πιέρια με τα χωριά του, και κάτω χαμηλά η Λευκόπετρα και η Μικρή Σάντα.

Οι  πρόγονοι και οι πρώτοι οικιστές Σανταίοι ζούσαν στον Πόντο στις δασωμένες πλαγιές της κοιλάδας του ποταμού Γιάμπολη, νοτιοανατολικά της Τραπεζούντας.

Η Σάντα του Πόντου ιδρύθηκε από φυγάδες Έλληνες των παραλίων, μετά την πτώση της Τραπεζούντας το 1461.

Στις 11 Σεπτεμβρίου 1921, ο τακτικός τούρκικος στρατός και χιλιάδες περίοικοι Τούρκοι παρέδωσαν τη Σάντα στη λεηλασία και στη φωτιά.

Δεκάδες γυναικόπαιδα και γέροι σύρθηκαν στην εξορία στα βάθη του Κουρδιστάν, στο Ερζερούμ και αλλού, για να εξοντωθούν εκεί από τις κακουχίες, την πείνα και την αρρώστια.

Όσοι  επέζησαν, ήρθαν πρόσφυγες στην Ελλάδα μετά το 1922.

Ανεβαίνοντας ψηλότερα ο καιρός δεν φαίνεται  να αλλάζει, η συννεφιά εναλλάσσεται με τον ήλιο.

Ο συννεφιασμένος ουρανός απροειδοποίητα κατεβάζει ένα υγρό κύμα ομίχλης και εμείς μοιάζουμε τόσο μικροί και τόσο αβοήθητοι σε αυτό το σκηνικό του πρωινού.

Τώρα  ήλιος δυνατός μας καίει την πλάτη.

Τώρα σκαρφαλώνουμε την απότομη πλαγιά, αισθανόμαστε την άγρια ανέγγιχτη ομορφιά της φύσης. Η ευφορία στο αποκορύφωμα της.

Απολαμβάνουμε το χάδι και της τελευταίας αχτίδας του ήλιου μέχρι και την κορυφή.

Η οροσειρά του Βερμίου το δικό μας βουνό είναι μια συναρπαστική οροσειρά, ένας ιδανικός τόπος περιήγησης για πεζοπορία και ορειβασία. - τόσο κοντά  από την Βέροια και τόσο μακριά.- !

Χορευτικές φιγούρες  εμείς, μαζί με τον λαμπερό ήλιο  πλησιάζουμε στην κορυφή.

Αφεθήκαμε στη θέα και την ομορφιά των γύρω βουνοκορφών.

Φθάσαμε στην κορυφή .μια κορυφή άγρια πετρώδη αφιλόξενη , απέναντι η Καστανιά και η Παναγία Σουμελά, μπροστά μας τα Πιέρια όρη με το χιονοδρομικό Ελατοχώρι και την κορυφή Αρβανίτης.

Πήραμε το δρόμο της επιστροφής. Κατεβαίνοντας χαμηλότερα,   ο  ήλιος  κιτρινίζει τις πλαγιές με όλα τα χρώματα του ουρανού..

Κάτω χαμηλά η Λευκόπετρα μέσα σε καταπράσινο δάσος. Δρόμοι αγροτικοί, δρόμοι δασικοί, δρόμοι στενωποί, ταιριαστοί με τα λαγκάδια του βουνού.

Σήμερα για μια άλλη φορά αποδράσαμε κοντά στη φύση, μακριά από την  καθημερινότητα βιώσαμε την αίσθηση της ελευθερίας  πατώντας στην  κορυφή του βουνού.

Συγχαρητήρια σε όλη την ορειβατική ομάδα!

Για  τους  Ορειβάτες  Βέροιας

Τσιαμούρας Νιόλαος

Σύνδεση Συνδρομητή

Καλώς Ήρθατε! Συνδεθείτε στο λογαριασμό σας

Να με θυμάσε Ξεχάσατε τον κωδικό σας;