breaking news Νέο

Δ. Μάντσιος, πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων : «Η Τουριστική Ετοιμότητα της Ημαθίας»

Δ. Μάντσιος, πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων : «Η Τουριστική Ετοιμότητα της Ημαθίας»

Ως τουριστικό προϊόν ορίζεται οποιοδήποτε αγαθό ή υπηρεσία προσφέρεται μεμονωμένα ή σε συνδυασμό στην τουριστική αγορά και έχει την ιδιότητα να ικανοποιεί συγκεκριμένες τουριστικές ανάγκες ή επιθυμίες των ανθρώπων.

Είναι στην πραγματικότητα ένα σύνθετο παζλ, υπηρεσιών που περιλαμβάνει:

τον προορισμό, ένα η πολλά μεταφορικά μέσα, τη διαμονή, τη διατροφή, τις δραστηριότητες με εκδρομές και διασκέδαση, καθώς και την κατανάλωση σε τοπικά και παραδοσιακά προϊόντα, αλλά και σε εμπορικά ειδή, ένδυσης υπόδησης, χάρτες, βιβλία και σουβενίρ.

Έρευνες σχετικά με τον ρόλο και την εικόνα της κοινής γνώμης για τον ελληνικό τουρισμό, δείχνουν ότι αποτελεί την ελπίδα για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, την αύξηση της απασχόλησης και την κοινωνική ενίσχυση.

O τουρισμός με σταθερά αυξητικό ρυθμό συμβάλλει στη μείωση της ανεργίας, δημιουργεί ανάπτυξη στην περιφέρεια, στηρίζει τα οικογενειακά εισοδήματα, καταβάλλει εισφορές και φέρνει κατανάλωση.

Επενδύει, ενώ παράλληλα βελτιώνει υποδομές και υπηρεσίες

Αναμφισβήτητα ζούμε και αναπτύσσουμε οικονομικές δραστηριότητες σε έναν πλούσια προικισμένο τόπο την Ημαθία που οι τουριστικές υποδομές της  φιλοξενίας μειώθηκαν  με το κλείσιμο τριών μονάδων την τελευταία διετία ενώ  δεν δημιουργήθηκε καμία νέα ξενοδοχειακή μονάδα .

Έτσι λοιπόν έχουμε 33 μονάδες που αναπτύσσουν 1550 κλίνες .

Στη Βέροια υπάρχουν 687 κλίνες  επιμεριζόμενες ,

108 κλίνες σε ένα ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων,

307 κλίνες σε 8 ξενοδοχεία τριών αστέρων,

116 κλίνες σε ένα ξενοδοχείο δύο αστέρων και

156 κλίνες σε 9 ξενώνες,

Στην Αλεξάνδρεια υπάρχουν  68 κλίνες με 1 ξενοδοχείο δύο αστέρων

Και στην Ηρωική Νάουσα υπάρχουν 794 κλίνες

589 κλίνες σε  11 ξενοδοχεία τριών αστέρων,

32 κλίνες σε 1 ξενοδοχείο δύο αστέρων,

173 κλίνες σε 10 ξενώνες.

 

Η Ημαθία στην προ κρίσης εποχή, είχε ρεύματα τουριστών που προερχόταν κυρίως από τη μεγάλη δεξαμενή των Αθηνών λιγότερο της Θεσσαλονίκης και ελάχιστα από την υπόλοιπη Ελλάδα και το εξωτερικό, σε ποσοστά 70%-20%10% αντίστοιχα.

Ήταν κυρίως πελάτες του long weekend ( ΠΣΚ ) αρκετοί εμπορικοί αντιπρόσωποι που ήταν οι αιμοδότες των επιχειρήσεων τις καθημερινές και δειλά δειλά κάποιοι τουρίστες με κυρίως αρχαιολογικό αλλά και γαστροοινικό ενδιαφέρον.

Το τουριστικό ρεύμα ενίσχυαν οι ημερήσιοι επισκέπτες της Θεσ/νίκης της Πιερίας και της Χαλκιδικής για τις μοναδικές αρχαιότητες του Βασιλείου των Αιγών και λιγότεροι για τη Μίεζα και τη σχολή Αριστοτέλους. 

 

Καθώς συνεχιζόταν η προβολή του ΕΟΤ που επέμενε στο δίπολο Ήλιος και Θάλασσα,  παρά τις τότε έντονες διαμαρτυρίες μας  για τη μη προβολή της ενδοχώρας, η τουριστική προβολή  στηριζόταν  στις φιλότιμες προσπάθειες των τότε Νομαρχιακών Επιτρόπων Τουριστικής Προβολής (ΝΕΤΠ)

Υπήρχε έντονη εποχικότητα με μεγαλύτερη κίνηση το φθινόπωρο με τα «καζανέματα» (απόσταξη τσίπουρου) και με τις αποδράσεις στα 3 χιονοδρομικά κέντρα της Ημαθίας με σύμμαχο τις κλιματολογικές συνθήκες για μεγάλες Πανελλήνιες και Διεθνής αθλητικές  διοργανώσεις χιονοδρομιών.

 

Η μέση ετήσια πληρότητα συμφώνα με την ΕΛ. ΣΤ. ΥΠ. δεν ξεπερνούσε το 55%   

Φτάνοντας στη μετά κρίση εποχή, οι ξενοδόχοι αναγνωρίζουν το λάθος που έγινε στην περίοδο των παχιών αγελάδων στηριζόμενοι αποκλειστικά στη εσωτερική αγορά που γέμισε τα ξενοδοχεία,  τους χώρους εστίασης  και τα επισκέψιμα σημεία της περιοχής.

Έπρεπε από τότε να χτίζεται σταδιακά η εξάπλωση του τουριστικού προϊόντος σε αγορές στόχους.

Σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές για να καταστεί ένας προορισμός κύρους και αίγλης απαιτείται συστηματική προβολή στις αγορές-στόχους τουλάχιστον μια 5ετία.

Αυτό στην Ημαθία έχει ήδη ξεκινήσει να γίνεται.

Έχουμε αλλαγή του τοπίου όταν το 2011 πέρασε η τουριστική προβολή στην ευρύτερη τοπική αυτοδιοίκηση και η ΠΚΜ μετά από πιέσεις των τοπικών ενώσεων των ξενοδόχων αλλάζει την στρατηγική και το δίπολο ηλίου και θάλασσας και εμπλουτίζεται πια με το πράσινο του Ολύμπου, το αστέρι των Αιγών,  με λαχταριστά στρωμένα τραπέζια, εδέσματα και κρασιά  αλλά και υπέροχα τοπία της Ημαθίας και των άλλων περιοχών.

Η αλλαγή συντελείτε και με την γενικότερη στήριξη του τότε υφυπουργείου τουρισμού που συνεργάζεται και ακούει πλέον την Πανελληνιά Ομοσπονδία Ξενοδόχων και τον Σύνδεσμο των Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.

 

Φτάνοντας στο σήμερα με τους περισσότερους  Έλληνες να μη μπορούν να ταξιδέψουν λόγω κρίσης και τους αλλοδαπούς να μη μας αναγνωρίζουν ευρέως.

 

Μια Ημαθία με αρχαιολογικό πλούτο που εκτείνεται σε μια βεντάλια από τη Μητέρα των Θεών στη Λευκόπετρα, τη νεκρόπολη των Αιγών, την προσκυνηματική Βέροια και τη Μίεζα με τη σχολή 

Μια Ημαθία ικανή να αναπτύξει πολυθεματικό τουρισμό, όπως  το λατρευτικό, με μοναδικά προσκυνήματα της Παναγία Σουμελά, το Βήμα του Αποστόλου Παύλου, την Παλιά Μητρόπολη, τις πάμπολλες Βυζαντινές εκκλησίες στην Βέροια, τον Άγ Νικόλαο της Ηρωικής Πόλης της Νάουσας, τα Μοναστήρια του Προδρόμου και Καλλίπετρας εκατέρωθεν στις όχθες του Αλιάκμονα, την Παναγία Δοβρά, τον Τίμιο πρόδομο,  τον Άγ Γεώργιο Περιστερεώτα και τον Άγ Νικόλαο Ζερβοχωρίου.

Την εβραϊκή συναγωγή και το οθωμανικό δίδυμο λουτρό των Σινάν και Αλατά, το Tuzsi hamam το Μεντρεσέ και το Χιουκάρ Τζαμί κτίσματα που υπήρχαν στη Βέροια από την Οθωμανική περίοδο.

Η Ημαθία είναι ένας  μεγάλος οπωρώνας και το πρώτο εξαγωγικό κέντρο, διαλογής και διακίνησης νωπών προϊόντων της Ελλάδος, κατέχοντας  μαζί με την Πέλλα πάνω από το 50% της παγκόσμιας αγοράς στις εξαγωγές κομπόστας.

Η κομβική της θέση παρέχει τη δυνατότητα ανάπτυξης πολλών logistics εταιριών με όλες τις προεκτάσεις στον τουριστικό τομέα.

Η μοναδικής φύσης Ημαθία με δυο χιονοδρομικά Κέντρα που θα πρέπει να μας προβληματίσει, η στροφή στην ετήσια λειτουργία τους με όλες τις εκμεταλλεύσιμες παράπλευρες δραστηριότητες για outdoor activities.

Με έναν ανεκμετάλλευτο Αλιάκμονα,  με τον Βραβευμένο πανευρωπαϊκά Άγιο Νικόλαο της Νάουσας, με το φαράγγι της Κράστας πνιγμένο στις παιώνιες για δύο εβδομάδες του χρόνου, τα αναρριχητικά πεδία Μπουτσιόλα και Χριστόπουλου κοντά στο Γιαννακοχώρι .

Η Ημαθία με αναξιοποίητο το Δέλτα του Αξιού με τα γραφικά ταβερνάκια φρέσκων θαλασσινών από τις τοπικές οστρακοκαλλιέργειες  και το φυσικό περιβάλλον όπου περνούν το χειμώνα τους  κύκνοι, πάπιες, ερωδιοί και πολλοί κορμοράνοι, ιδανικά για ένα επιπλέον επισκέψιμο σημείο στους τουρίστες με  bird watching

Προτροπή για αλλαγή του αστικού τοπίου με στοχευόμενες  εικαστικές street art παρεμβάσεις,  ικανές να δημιουργήσουν τουριστικό προϊόν.

Η Ημαθία με τα ανταμώματα στις γιορτές τσίπουρου και κρασιού αλλά και τα 19 οινοποιεία με το παραγόμενο Π.Ο.Π.  ξινόμαυρο, διεθνώς αναγνωρισμένο να κατακτά τις αγορές του κόσμου χάρη στις εμπορικές επιτυχίες των οινοποιών.

Τις συνεχώς αναβαθμιζόμενες πολιτιστικές εκδηλώσεις στην Ημαθία όπως τη Γιορτή πίτας στην Αλεξάνδρεια τα πολιτιστικά ανταμώματα Βέροιας και Νάουσας,  την Γιορτή Γης στη Χαριέσσα , τις σοκολατογιορτές ζαχαροπλαστών Βέροιας και Νάουσας, το διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Νάουσας, το διεθνές φολκλορικό  φεστιβάλ του ΠΥΡΣΟΥ και τις καλοκαιρινές συναυλίες της Εύηχης Πόλης στη Βέροια, τις συναυλιακές και πολιτιστικές  εκδηλώσεις της Πατρίδας, την διάσημη Αποκριά, το secret concert,  και το back to school concert  της Ηρωικής Νάουσας.

Με ιδιαίτερη αγωνία αναμένουμε να δοθεί κι ο χώρος που μας φιλοξενεί σήμερα στο ευρύ κοινό, κάνοντας πιο ελκυστική την Ημαθία στους ανά τον κόσμο περιηγητές.

Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την δουλειά που έγινε όλα αυτά τα χρόνια και να προτρέψουμε να συνεχιστεί, για την αναβάθμιση των Μουσειακών χώρων της Ημαθίας, ενώ αναμένεται με αγωνία  το κέντρο συντήρησης ψηφιδωτών που θα εδραιώσει την Ηρωική Πόλης της Νάουσας στον αρχαιολογικό  χάρτη.

Όπως μας ενημερώνει η Δρ Αγγελική Κοτταρίδη, «Μια πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι το ποσό που επενδύεται σε έργα πολιτισμού αποφέρει τριπλάσιο οικονομικό όφελος. 

Κυρίαρχος συντελεστής αειφόρου ανάπτυξης στηριγμένης στο πολιτιστικό απόθεμα είναι βέβαια ο κάθε είδους πολιτιστικός τουρισμός που μπορεί να αναπτυχθεί όλον τον χρόνο, ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες και να επεκταθεί ακόμη και σε περιοχές που δεν διαθέτουν, τουλάχιστον σε πρώτο επίπεδο, άλλα, ισχυρά, τουριστικά θέλγητρα.  

Χαρακτηριστικό παράδειγμα για αυτό είναι η Ημαθία, μια Περιφερική Ενότητα  χωρίς πολύ θάλασσα, όπου δεν έχουν αναπτυχθεί ως τώρα σχεδόν καθόλου άλλα αναγνωρίσιμα τουριστικά προϊόντα. Ωστόσο, χάρη στο πολιτιστικό απόθεμα, υπάρχει μια σταθερή και καθόλου ευκαταφρόνητη τουριστική κινητικότητα, η οποία στην πλειονότητα  της, δεν διανυκτερεύει στην Ημαθία.  

Ενδεικτικό είναι ότι από την αρχή του 2015 μέχρι τώρα σχεδόν 550.000 επισκέπτες ήρθαν εδώ, για να επισκεφθούν τον αρχαιολογικό χώρο των Αιγών, την βασιλική μητρόπολη των Μακεδόνων με την γοητεία των επώνυμων ηρώων και των μοναδικών θησαυρών, μνημείο παγκόσμιας  πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco, αλλά και την εξαιρετικής σημασίας για την Βυζαντινή τέχνη Παλιά Μητρόπολη και τα υπόλοιπα μνημεία και μουσεία της Βέροιας καθώς και τα μνημεία της Μίεζας που έχει το προνόμιο να είναι ο τόπος της διάσημης Σχολής του Αριστοτέλη, όπου μαθήτευσαν αυτοί που άλλαξαν την ιστορία του Κόσμου.

Απαντάμε λοιπόν στο ερώτημα: είναι έτοιμη η Ημαθία να  μπει στον διεθνή  τουριστικό χάρτη;

ΟΧΙ, ή μάλλον ΟΧΙ ΑΚΟΜΗ

Έχουμε την ανάγκη να δημιουργήσουμε το μύθο που θα αναδείξει όλα τα παραπάνω  και μπορεί να πολλαπλασιάσει τους επισκέπτες ακόμη περισσότερο.

Έχουμε την ανάγκη να ενδυναμώσουμε και να δημιουργήσουμε events, outdoor activities  και συνέδρια σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, παραδειγματισμένοι από  τη Θεσσαλονίκη και άλλες επιτυχημένες καλές πρακτικές.

Έχουμε την ανάγκη να εκπαιδεύσουμε και να εκπαιδευτούμε  σωστά όλοι οι εμπλεκόμενοι  επαγγελματίες της πρώτης γραμμής  με τον τουρισμό.

Δεν είναι δυνατό το Νο 1 ο Αριστοτέλης και το Νο 5 ο Μέγας Αλέξανδρος παγκοσμίως στην κατάταξη αναζητήσεων της GOOGLE να παραμένουν «ανεκμετάλλευτα» στην Ημαθία.

Με ευέλικτο στρατηγικό σχεδιασμό και με σωστά στημένο destination branding  σε κοινή συνεργασία των τριών Δήμων με την Αντιπεριφέρεια,

-με  ιεράρχηση των προτεραιοτήτων,

-με εκμετάλλευση των  ψηφιακών εργαλείων στη υπηρεσία του επισκέπτη,

-με  σύγχρονη  δικτύωση,

-με συνέργειες για την  ανάδειξη των ιδιαιτεροτήτων,

-με πλήρη ανταπόκριση στην επιθυμία του σύγχρονου επισκέπτη για βιωματική εμπειρία και μάθηση αλλά και δημιουργική ενασχόληση και

-με μοναδικό στόχο την αύξηση της επισκεψιμότητας συνδυασμένη με την συνεχή αναβάθμιση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της Ημαθίας μας μπορούμε να πάμε τον τόπο μας,  εκεί που όλοι οραματιζόμαστε.


Σύνδεση Συνδρομητή

Καλώς Ήρθατε! Συνδεθείτε στο λογαριασμό σας

Να με θυμάσε Ξεχάσατε τον κωδικό σας;

Δεν είστε συνδρομητής; Αίτηση Εγγραφής

Ξεχάσατε τον κωδικό σας

Αίτημα Εγγραφής