breaking news Νέο

Η ψυχαγωγία και η τηλεόραση την εποχή της πανδημίας - Του Κώστα Μπλιάτκα

Η ψυχαγωγία και η τηλεόραση την εποχή της πανδημίας - Του Κώστα Μπλιάτκα

Ακούμε συνεχώς ερεβώδη ερωτήματα: Το τέλος της νουβέλας; Το τέλος των συναυλιών; Το τέλος του γραφείου; Το τέλος του πανεπιστημιακού campus; Το τέλος της τηλεόρασης;


Ένας περίεργος «θανατάς» γυρίζει κατά τη διάρκεια σχεδόν όλου του 2020 και δεν έχει σχέση με τον μακάβριο απολογισμό των θανάτων από τον Covid-19. Είναι ο βίαιος αποχωρισμός μας από συνήθειες, χόμπι και τρόπους δουλειάς που μέχρι πριν από μήνες ήταν η ζωή μας όλη.

Για το πρώτο ερώτημα, είναι αλήθεια πως οι νεότεροι λογοτέχνες θα χρειαστεί να κάνουν rewriting στη φαντασία τους, καθώς με τον κορονοϊό η πραγματικότητα ξεπέρασε και τον πιο ευφάνταστο συγγραφέα και σεναριογράφο.

Για το δεύτερο, μόνο όταν λήξουν τα lockdowns θα ξέρουμε αν θα γεμίσουν ξανά τα αχανή στάδια για κοντσέρτα δημοφιλών ποπ σταρ.

Το γραφείο μάλλον θα παραμείνει, έστω και ημιθανές, καθώς μέγα τμήμα των εργασιών μετακόμισαν στο σπίτι για online εργασία και αυτό βολεύει τις εταιρείες –που γλιτώνουν ενοίκια, λειτουργικά έξοδα κ.λπ.–, αλλά όχι τους εργαζόμενους.

Το campus μάλλον θα επιζήσει, λένε οι κοινωνιολόγοι, αφού οι νέοι φοιτητές θέλουν την καθημερινή φυσική επαφή, την επικοινωνία και τη διά ζώσης συνεργασία.

Για την τηλεόραση τώρα, η φωτογραφία προς το παρόν βγαίνει «φλου».

Ο αργός θάνατος της συμβατικής τηλεόρασης είχε αρχίσει πολύ πριν την πανδημία. Στις ΗΠΑ ένας στους δύο τηλεθεατές βλέπει συνδρομητική τηλεόραση κάθε είδους και μορφής.

Η δουλειά online από το σπίτι, το δεύτερο κύμα της επίθεσης του κορονοϊού και η ανάγκη για ψυχαγωγικές αποδράσεις για να νικηθεί η κατάθλιψη απλώς επέτειναν κάτι που φαινόταν ξεκάθαρα τα τελευταία χρόνια. Έγινε μαζική στροφή στις «streaming» και «on-demand» υπηρεσίες.

«Δεν ξέρω καν αν έχουμε συνδεμένη τη συσκευή της τηλεόρασης με κεραία στην ταράτσα, ενώ τα παιδιά μας έχουν να την ανοίξουν δυο χρόνια» μου λέει φιλικό ζευγάρι 45άρηδων. «Η εικόνα της συσκευής στο σαλόνι που μαζεύει όλη την οικογένεια για ένα σίριαλ, ένα ματς ή για τις ειδήσεις στις 8 το βράδυ είναι πια μια μακρινή ανάμνηση» προσθέτουν. Μια αναλαμπή ήρθε την άνοιξη με την ενημέρωση Τσιόδρα-Χαρδαλιά, πιο πολύ σαν τελευταία αναλαμπή στην υγεία του μελλοθάνατου.

Είμαστε στο κατώφλι της τρίτης δεκαετίας του 21ου αιώνα και ο νέος είναι πια πολύ βιαστικός, ανυπόμονος και απαιτητικός για να περιμένει να τελειώσουν οι διαφημίσεις για να δει στη συγκεκριμένη ώρα το πρόγραμμα που ίσως τον ενδιαφέρει. Οι νέες τεχνολογίες και οι αντίστοιχες συσκευές τού επιτρέπουν να φέρνει την ψυχαγωγία του στα ωράρια που τον βολεύουν, στα apps που προτιμά. Είναι, δηλαδή, συνεχώς με μια φορητή συσκευή στο χέρι, κάνει βόλτα σε πλατφόρμες «streaming» και «on-demand» και στα social media, και όταν ανοίγει τηλεόραση, το κάνει αραιά και στοχευμένα. Η εποχή που μόλις έμπαινες στο σπίτι έπιανες το TV control έφυγε ανεπιστρεπτί. Αυτή που παραμένει πιστή στην TV είναι η λεγόμενη «τρίτη ηλικία», κυρίως οι άνω των 60, καθώς είναι πια αργά για να μάθουν τα κόλπα των νέων τεχνολογιών.

Η διαφήμιση φεύγει από τη συμβατική τηλεόραση. Οι διαφημιστές και οι παραγωγοί προγραμμάτων έχουν επινοήσει κι έναν όρο για τους θεατές των Millennials και της Gen Y, που απορρίπτουν την παραδοσιακή τηλεόραση: «The Unreachables» (Οι Απλησίαστοι)!

Το ότι αλλάζουν όλα εδώ κάτω με ορμή μπορείτε να το δείτε και με ένα απρόσμενο παράδειγμα. Ο γίγας με τα ξύλινα πόδια, η εν πολλαίς αμαρτίαις ΕΡΤ, αναστήθηκε μέσα από το ERTFLIX και τη μυθοπλασία, που φτάνει στους νέους μέσω ψηφιακής πλατφόρμας.

Η χρυσή εποχή της τηλεόρασης πέρασε. Ζει πλέον η μικρή οθόνη, που λέγαμε κάποτε, τα βαθιά της γεράματα, αλλά ένας κόσμος που έζησε και δοξάστηκε με αυτήν δεν θα εγκαταλείψει τον αγώνα και θα παλέψει για την επιβίωσή της, όσο κι αν η απώλεια διαφημιζόμενων προς τα ψηφιακά μέσα στο ρευστό τοπίο της ψυχαγωγίας θα συνεχιστεί.


Σύνδεση Συνδρομητή

Καλώς Ήρθατε! Συνδεθείτε στο λογαριασμό σας

Να με θυμάσε Ξεχάσατε τον κωδικό σας;

Δεν είστε συνδρομητής; Αίτηση Εγγραφής

Ξεχάσατε τον κωδικό σας

Αίτημα Εγγραφής