breaking news Νέο

AΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ -Του Γιώργου Κοτζαερίδη

  • AΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ  -Του Γιώργου Κοτζαερίδη
  • AΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ  -Του Γιώργου Κοτζαερίδη

Άρατος Ο Σολεύς

 

Γεννήθηκε Στους Σόλους Της Κιλικίας Το 315 π.Χ. Και Πέθανε Στην Πέλλα Το 240 π.Χ.. Ήταν Ποιητής Και Λόγιος, Ο Κυριότερος Εκπρόσωπος Του Αλεξανδρινού Διδακτικού Έπους.

Ο Δοκιμότερος  «Βίος» Του Άρατου Γραμμένος Από Τον Στωικό Φιλόσοφο Βoηθό (2ος π.Χ. Αιώνας) Έχει Χαθεί, Σώζονται Όμως Τέσσερεις Νεότερες Παραλλαγές Του  Και Αρκετές Πρόσθετες Πληροφορίες Σκόρπιες Σε Διάφορους Συγγραφείς. Ο Άρατος  Γιός Του  Διακεκριμένου Πολιτικού Και Στρατιωτικού Αθηνόδωρου  Και Της Λητοφίλας, Λέγεται Ότι Μαθήτευσε Πρώτα Στην Έφεσο (292 π.Χ.), Κοντά Στο Μενεκράτη Το Γραμματικό Που Ήταν Θαυμαστής Και Μιμητής  Του Ησίοδου.

 Στη Συνέχεια Πήγε Στη Κω Και Μαθήτευσε Κοντά Στο Φιλητά. Εκεί Γνώρισε Το  Θεόκριτο  Και Άλλους Ποιητές Του Καλούμενου Βουκολικού Κύκλου. Αργότερα Πήγε Στην Αθήνα  Όπου Για Ένα Διάστημα Άκουσε Τις Παραδόσεις Του Πραξιφάνη Του Περιπατητικού, Για Να Αφοσιωθεί Τελικά Στο Στωικό Ζήνωνα Και Τη Σχολή Του.

Την Ίδια Εποχή Στην Αθήνα Γνωρίστηκε Με Τον  Καλλίμαχο Κυρηναίο, Με Το Σκεπτικό Τίμωνα Από Το Φλειούντα, Με Το Μενέδημο Τον Ιδρυτή Της Ερετριακής Σχολής Και Συνδέθηκε Φιλικά Με Τον Διονύσιο Από Την Ηράκλεια  Και Τον Περσαίο Από Το Κίτιο. Ο Άρατος Ασχολήθηκε Και Με Τα Μαθηματικά Και Με Την Αστρονομία.

Εκεί Έγραψε Τον «Ύμνο Στον Πάνα», Για Να Τιμήσει Την Πρόσφατη Νίκη Των Μακεδόνων Εναντίον Των Κελτών Στη Λυσιμάχεια,  Και Τον Απάγγειλε Με Επιτυχία Στους Γάμους Του Βασιλέα.  Τελικά Παρέμεινε Στην Πέλλα Σαν Μέλος  Του Αξιόλογου Λογοτεχνικού Κύκλου Που Τα Χρόνια Εκείνα Είχε  Συγκεντρώσει Κοντά Του Ο Αντίγονος.

Για Ένα Διάστημα Όταν Ο Βασιλιάς Της Ηπείρου Πύρρος  Είχε Εισβάλει Στη Μακεδονία, Ο Άρατος Εγκαταστάθηκε Στην Αυλή Του Αντίοχου Α΄ Στην Συρία, Όπου Επιμελήθηκε Μια Έκδοση Της «Οδύσσειας».

 Ο Αντίοχος Του Ζητούσε Να Παραμείνει Για Να Ασχοληθεί Και Με Την «Ιλιάδα» Αλλά Ο Άρατος Προτίμησε Να Φύγει Για Την Πέλλα, Όπου Και Παρέμεινε Μέχρι Το Θάνατό Του. Το Έργο Του Άρατου Περιελάμβανε  Ποικίλα Μικρά Ποιήματα (Ύμνοι, Παίγνια, Επιγράμματα, Επικήδεια, Μια Συλλογή «Τα Κατά Λεπτόν») Ή Άλλα Διδακτικά  Με Ιατρικά Τα Περισσότερα Περιεχόμενα, Τα Οποία Όλα Έχουν Χαθεί. Διασώθηκε Μόνο Το Έργο «Τα Φαινόμενα» Έργο Σημαντικό Το Οποίο Ο Άρατος Συνέθεσε Στην Πέλλα Με Την Προτροπή Του Αντίγονου.

Πρόκειται Για Διδακτικό Αστρονομικό Έπος (1154 Εξάμετροι Στίχοι) Όπου Ο Ποιητής  Επιχειρεί Να Εκθέσει  Και Να Ερμηνεύσει Τα Ουράνια Φαινόμενα.

Στο Πρώτο Μέρος Περιγράφει Τους Αστερισμούς, Στο Δεύτερο Τις « Συνανατολές Και Αντικαταδύσεις» Των Άστρων, Στο Τρίτο, Λίγο Διαφορετικό Από Τα Πρώτα Αλλά Γνήσιο, Τα Σημάδια Του Καιρού. 

Ο Φιλόσοφος Ζήνων, Όταν Κλήθηκε Ως Διδάσκαλος Από Το Φιλότεχνο Βασιλιά Της Μακεδονίας Αντίγονο Το Γονατά Αλλά Λόγω Γήρατος Δεν Μπορούσε Να Μεταβεί, Έστειλε Τον Άρατο Με Τους Μαθητές Του Περσαίο Και Φιλονίδη (276 π.Χ). Ταξίδευσε Με Τον Περσαίο  Στην Πέλλα Στην Αυλή Του Αντιγόνου Α΄ Γονατά Που Και Αυτός Είχε Παλαιότερα Μαθητεύσει Κοντά Στο Ζήνωνα.

Το Απλό Ύφος Θυμίζει Τον Ησίοδο, Η Γλώσσα Και Το Δακτυλικό Μέτρο Είναι Ομηρικά, Όχι Χωρίς Κάποιους Νεολογισμούς Και Σφάλματα. Για Αυτό Το Έργο Ο  Καλλίμαχος Ο Κυρηναίος, Προκειμένου Να Εξυμνήσει Τη Δύναμη Και Ενάργεια Του Άρατου, Αφιέρωσε Σε Αυτόν Ιδιαίτερο Επίγραμμα Στο Οποίο Τον Παρέβαλε Με Τον Ησίοδο Τονίζοντας Την «Αράτου Σύντονος Αγρυπνίην» Και Τη «Μελιχρότητα Των Επέων». Αλλά Και Ο Κλαύδιος Πτολεμαίος Και Ο  Οβίδιος Εξύμνησαν Το Έργο Αυτό Του Αράτου Λέγοντας Πως «Ο Άρατος Θα Μείνει Αιώνιος Όπως Ο Ήλιος Και Η Σελήνη».

Εκπληκτική Αλλά Πέρα Από Κάθε Αμφισβήτηση Είναι Η Διαπίστωση Του Κικέρωνα Ότι Ο Άρατος Δεν Ήξερε Καθόλου Από Αστρονομία. Ήδη Από Τον Δεύτερο Αιώνα Π.Χ Ο Ίππαρχος Στο Έργο Του  «Των Αράτου Και Ευδόξου Φαινομένων  Εξηγήσεις» Αποδείκνυε Ότι Ο Ποιητής Είχε Αντλήσει Τα Αστρονομικά Του Δεδομένα Από Τον Εύδοξο (4ος Αιώνας π.Χ). Όσο Για Τα Σημάδια Των Καιρών Φαίνεται Ότι Ο Άρατος Τα Είχε Πάρει Από Μια Περιπατητική Πραγματεία «Περί Σημείω».

Ο Ετερόφωτος  Χαρακτήρας  Του Επιστημονικού Περιεχομένου  Δεν Επηρέασε Καθόλου Την Επιτυχία Του Έργου, Που Άλλωστε Βασίστηκε Στο Στωικό Φιλοσοφικό Χαρακτήρα Του Πρώτα Και Πάνω Από Όλα Στη Μορφή Του, Ο Άρατος Πλησίασε Το Αλεξανδρινό Ιδανικό  Με Το Να Περιλάβει Μια Τεράστια  Ύλη Σε Σχετικά Μικρή Έκταση. Ο Ίδιος Ο Μεγάλος  Θεωρητικός Του Αλεξανδρινισμού , Ο Καλλίμαχος, Του Αφιέρωσε Ένα Τιμητικό Επίγραμμα, Όπως Και Ο Λεωνίδας Από Τον Τάραντα. Η Φήμη Του Έργου Δεν  Περιορίστηκε Στην Εποχή Του.

Τα «Φαινόμενα» Θαυμάστηκαν Από Μεταγενέστερους Έλληνες Και Ρωμαίους, Επηρέασαν Ποιητές Σαν Τον Λουκιανό Και Τον Βιργίλιο, Μεταφράστηκαν Από Συγγραφείς Σαν Τον Κικέρωνα Και Τον Πόπλιο Τερέντιο Βάρρωνα Τον Ατακινό  Και Παραφράστηκαν Και Σχολιάστηκαν  Όσα Λίγα Έργα  Της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας. Το Συνολικό Έργο Του Άρατου  Περιλαμβάνει Τα Κάτωθι Έργα.  «Φαινόμενα,  «Διόρθωση Και Έκδοση Οδύσσειας», «Ύμνοι Και Παίγνια», «Συνθέσεις Φαρμάκων», «Επικήδεια, Επιστολές, Επιγράμματα, Ηθοποιίες», «Περί Ανατολής Ή Ανατομής», «Αστρολογία», «Ιατρικές Δυνάμεις», «Περί Ορνέων», «Επικήδειος Κλεομβρότου» Και Ο Περίφημος «Ύμνος Εις Πάνα».

Ο Άρατος Εμπνευσμένος Από Επιστημονικές Αναζητήσεις Ιδίως Σε Αστρονομικές Μελέτες Βρήκε Πλούσιο Υλικό Μυθοπλασίας Στα Ουράνια Σώματα Το Οποίο Και Επαύξησε Με Την Πολυμάθειά Του Και Την Εφευρετικότητά Του, Επαινούμενος Ως «Πολυμαθής Και Άριστος Ποιητής».

Την Αναγνώριση Της Αξίας Του Άρατου Μέχρι Των Τελευταίων Ρωμαϊκών Χρόνων Και Την Εξέχουσα Θέση Του Ανάμεσα Στους Ποιητές, Καταδεικνύουν Οι Τρεις Βιογραφίες Και Τα Σχόλια Που Έγιναν Στα «Φαινόμενά» Του Και Οι Επαινετικοί Και Υμνητικοί Χαρακτηρισμοί Άλλων Ποιητών, Αλλά Και Οι Μεταφράσεις Των Έργων Του Στη Λατινική.

Είναι Πιθανό Ότι Ο  Απόστολος Παύλος Είχε Μελετήσει Τα «Φαινόμενα» Και Από Την Εισαγωγή Του Άρατου Είχε Δανειστεί Τη Φράση Τοῦ Γὰρ Καὶ Γένος Εἰμέν Που Χρησιμοποίησε Στον Άρειο Πάγο Στην Προς Αθηναίους Ομιλία Του (Ἐν Αὐτῷ Γὰρ Ζῶμεν Καὶ Κινούμεθα Καὶ Ἐσμέν, Ὡς Καί Τινες Τῶν Καθ' Ὑμᾶς Ποιητῶν Εἰρήκασιν· Τοῦ Γὰρ Καὶ Γένος Ἐσμέν .

 

Αρεταίος Ο Καππαδόκης

Ο Αρεταίος Ο Καππαδόκης Γεννήθηκε Στην Καππαδοκία  Στις Αρχές Του 1ου Μ.Χ Αιώνα, Σπούδασε Ιατρική Και Ήταν  Ένθερμος Υποστηρικτής  Του Πνεύματος Του «Ιπποκρατισμού» .Σπούδασε Στην Αλεξάνδρεια Και Ήταν Οπαδός Της Εκλεκτικής Σχολής  Στα Πλαίσια Του Φιλοσοφικού  Συστήματος  Των «Πνευματικών».

Στα Έργα Του «Περί Θεραπείας Οξέων  Και Χρονίων Παθών» Και «Περί  Αιτίων Και Σημείων Οξέων  Και Χρονίων Παθών», Το Οποίο Σώζεται Στα Λατινικά,  Χωρισμένα Και Τα Δύο Σε 4 Βιβλία Και Γραμμένα Σε Ιωνική Διάλεκτο, Διαφαίνεται Ικανότατος Κλινικός Παρατηρητής Ο Οποίος Έδινε Για Πρώτη Φορά  Εξαιρετικές Περιγραφές  Πολλών Ασθενειών ( Διαβήτης, Βρογχικό Άσθμα,  Ουρική Αρθρίτιδα, Επιληψία, Φθίση, Διφθερίτιδα Κ.Α).

Ο Αρεταίος Που Απέρριπτε  Κάθε Δεισιδαιμονική Πεποίθηση Για Την  Διάγνωση Και Την Θεραπεία Των Νοσημάτων, Συμπλήρωσε Τα Δόγματα Του Ιπποκράτη  Με Τις Δικές Του Προσωπικές Εμπειρίες Από Τους Ασθενείς Που Παρακολουθούσε.

Επίσης Πρότεινε Σαν  Θεραπευτική Μέσα  Διάφορα Φάρμακα Ή Μεθόδους, Που Την Αποτελεσματικότητά Τους  Την Είχε Αποδείξει Πειραματικά, Όπως Την Παροχή Οπίου Για Την Κατάπαυση Του Πόνου, «Λευκού Ελλεβόρου» Για Την Θεραπεία Της Ουρικής Αρθρίτιδας Και Τον «Τρυπανισμό» Σαν Μέθοδο Θεραπείας Της Επιληψίας. Μελέτησε Επίσης Και Τις Ψυχικές Ασθένειες Και Διέκρινε Τρία Είδη Τους, Τη Μανία, Τη Μελαγχολία Και Την Απλή Παραφροσύνη.

Ορισμένοι Όμως Ερευνητές  Αμφιβάλλουν Για Την Πρωτοτυπία Των Θεωριών Του, Υποστηρίζοντας Ότι Ο Αρεταίος  Βασίστηκε Στις Θεωρίες Του Αρχιγένη.

Έγραψε Επίσης Τα Έργα «Λόγοι Αμφί Πυρετών», «Περί Γυναικείων»,  «Περί Φυλακτικών», Και «Χειρουργίαι», Καθώς Και Ένα Σύγγραμμα Φαρμακολογίας, Από Τα Οποία Σώζονται Μόνο Αποσπάσματα Του Πρωτοτύπου Στα Λατινικά.

Αναφέρεται Από Τον Ψευδό-Αλέξανδρο Της Αφροδισιάδας Συγγραφέας Μιας Πραγματείας Για Την Πρόληψη Των Ασθενειών. Εκτός Από Τη Νοσολογία, Ο Αρεταίος Φαίνεται Πως Ασχολήθηκε Ιδιαίτερα Με Τη Γυναικεία Ανατομία Και Φυσιολογία Καθώς Και Με Τη Χειρουργική, Για Την Οποία Σώζεται Και Σχετικό Σύγγραμμά Του. Μεταξύ Των Επεμβάσεων Που Αναφέρεται Πως Πραγματοποίησε Ήταν Αρτηριοτομές Και Εγχειρήσεις Στο Κεφάλι.

Παρ’ Όλα Αυτά Σπάνια Συνιστά Χειρουργικές Επεμβάσεις. Αναγνώρισε Διαφορές Μεταξύ Εγκεφαλικής Και Νωτιαίας Παράλυσης. Η Θεραπευτική Του Γραμμή Είναι Τυπικά Ιπποκρατική Και Αφορά Συμβουλές Ως Προς Τη Διατροφή Και Τη Χρήση Φαρμακευτικών Φυτών. Όπως Λέει Ο Ίδιος, «Στις Τροφές Βρίσκονται Τα Φάρμακα, Όπως Και Στα Φάρμακα Η Τροφή».

Αναφερόμενος Δε Στην Ποδάγρα (Σημερινή Ουρική Αρθρίτιδα), Λέει Πως «Ο Γιατρός Δεν Πρέπει Να Σιωπά Από Φόβο Ή Ντροπή Για Την Ασθένεια Ούτε Πρέπει Να Τη Συγκαλύπτει. Μερικοί Ασθενείς Συχνά Δε Φοβούνται Το Θάνατο Και Γι’ Αυτό Το Λόγο Δεν Εμπιστεύονται Τους Γιατρούς».


ΑΡΕΤΑΙΟΣ Ο ΚΑΠΠΑΔΟΚΗΣ

Σύνδεση Συνδρομητή

Καλώς Ήρθατε! Συνδεθείτε στο λογαριασμό σας

Να με θυμάσε Ξεχάσατε τον κωδικό σας;

Δεν είστε συνδρομητής; Αίτηση Εγγραφής

Ξεχάσατε τον κωδικό σας

Αίτημα Εγγραφής