breaking news Νέο

AΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ -Του Γιώργου Κοτζαερίδη

  • AΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ -Του Γιώργου Κοτζαερίδη
  • AΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ -Του Γιώργου Κοτζαερίδη
  • AΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ -Του Γιώργου Κοτζαερίδη

 Αρτεμίδωρος Ο Εφέσιος

 

Ο Αρτεμίδωρος Γεννήθηκε Στα Τέλη Του 2ου π.Χ Αιώνα Στην Έφεσο Και Πέθανε Στις Αρχές Του 1ου Αιώνα π.Χ. Ήταν Γεωγράφος Και Έκανε Πολλά Ταξίδια Στον Τότε Γνωστό Κόσμο Στην Αίγυπτο, Την Αιθιοπία, Την Ερυθρά Θάλασσα, Την Μεσόγειο Θάλασσα, Την Ιταλία, Την Ισπανία Και Έφθασε Μέχρι Τις Ηράκλειες Στήλες, Το Σημερινό Γιβραλτάρ, Και Στην Ανατολική Περιοχή Του Ατλαντικού Ωκεανού.

Ο Αρτεμίδωρος Συγκέντρωσε Το Πλούσιο Υλικό Των Περιηγήσεων Του  Στο Περίφημο Σύγγραμμα Του «Περίπλους» Όπου Ενσωμάτωσε Και Τα Πορίσματα Του  Από Γεωγραφικές Εργασίες Παλαιότερων Ερευνητών.

Αργότερα Έδωσε Στο Έργο Του Πιο Συγκεκριμένη Μορφή (11 Συνολικά Βιβλία)  Με Τον Γενικό Τίτλο «Γεωγραφούμενα». Από Το Έργο Αυτό Που Παρέχει Εκτός Από Τα Καθαρώς Γεωγραφικά   Και Πολλά Ιστορικά Και Πολιτιστικά Στοιχεία, Έχουν Αντλήσει Πληροφορίες Ο Στράβων, Ο Αγαθήμερος Κ.Α, Ενώ Ο Μαρκιανός Ο  Ηρακλεώτης  Εκπόνησε (5ος μ.Χ Αιώνας) Επιτομή Του. Σώζονται Μόνο Μερικά Αποσπάσματα  Του Αρχικού Έργου Του Αρτεμίδωρου.  Στον Ίδιο Αποδίδεται Έργο  Με Τον Τίτλο «Ιωνικά Υπομνήματα».

Αναφέρεται Επίσης Ότι Η Πατρίδα Του Η Έφεσος Τον Τίμησε Με Χρυσό Στεφάνι, Επειδή Επικεφαλής Μιας Πρεσβείας Στην Ρώμη, Πέτυχε  Ευνοϊκή Λύση Για Σημαντικά Φορολογικά Θέματα Της Πόλης.

Διογένης Ο Κυνικός  Εκ Σινώπης

Ο Διογένης Ο Κυνικός Γεννήθηκε Το 412 π.Χ Στη Σινώπη Του Πόντου Και Πέθανε Το 323 π.Χ Στην Κόρινθο, Την Ίδια Μέρα Που Όπως Αναφέρει Ο Διογένης Ο Λαέρτιος, Πέθανε Ο Μέγας Αλέξανδρος Στην Βαβυλώνα. Έζησε Τον Περισσότερο Καιρό Της Ζωής Του Στην Αθήνα Και Μόνο Τον Τελευταίο Καιρό Της Ζωής Του Πήγε Στην Κόρινθο, Όπου Και Πέθανε. Γεννήθηκε Στη Σινώπη, Αλλά Εξορίστηκε Για Άγνωστο Αδίκημα Και Εγκαταστάθηκε Στην Αθήνα.

Όταν Οι Αθηναίοι Τον Κορόιδευαν Πως Οι Σινωπείς Τον Είχανε Εξορίσει Αυτός Με Αστεϊσμό Απαντούσε: "Εγώ Τους Καταδίκασα Να Μείνουν Εκεί". Στην Αθήνα Παρακολουθούσε Μαθήματα Κοντά Στον Ιδρυτή Της Κυνικής Φιλοσοφίας  Αντισθένη Από Τον Οποίο Ασπάστηκε Την Ασκητική Ηθική Του  Και Την Επεξέτεινε  Και Στο Πρακτικό Πεδίο Της Καθημερινής Ζωής, Εγκαινιάζοντας Μια Προκλητική Συμπεριφορά, Γεμάτη Ακρότητες Καυστική Ειρωνεία Και Επιδεικτική Περιφρόνηση  Για Κάθε  Κοινωνική Συμβατότητα.

Προστατεύοντας Το Σώμα Του Με Ένα Ευτελές Ύφασμα, Μέρα Και Νύχτα, Χειμώνα Και Καλοκαίρι, Μεταφέροντας Στον Ώμο Μία Σακούλα Με Όλα Τα Υπάρχοντά Του Και Χρησιμοποιώντας Για Κατάλυμά Του Ένα Πιθάρι, Ο Διογένης Έγινε Το Πρότυπο Κάθε Λαϊκού Δασκάλου Της Φιλοσοφίας.

Ο Διογένης Συχνά Κυκλοφορούσε Την Ημέρα Με Ένα Αναμμένο Φανό, Όταν Τον Ρωτούσαν "Γιατί Κρατάς Φανό, Ημέρα;" Αυτός Απαντούσε "Ψάχνω Να Βρω Τίμιους Ανθρώπους". O Διογένης Έψαχνε Να Βρει Ένα Ανθρώπινο Ον, Αλλά Έλεγε Πως Έβλεπε Μόνο Κατεργάρηδες Και Αχρείους. Παροιμιώδης Έμεινε Η Απλότητα, Η Λιτότητα, Το Ελεγκτικό Και Χλευαστικό Πνεύμα Του Απέναντι Στους Άλλους.

Όταν Τον Ρωτούσαν Τι Το Χρειάζεται Το Φανάρι Την Ημέρα, Αυτός Απαντούσε: "Αναζητώ Τον Άνθρωπο". Επιγραμματικό Είναι Και Αυτό Που Είπε Κάποτε, Όταν Ο  Μέγας Αλέξανδρος  Έστειλε Γράμμα Στον  Αντίπατρο, Με Κάποιο Αγγελιαφόρο Που Ονομαζόταν Αθλίας : "Ἀθλίας, Παρ' Ἀθλίου, Δι' Ἀθλίου Πρὸς Ἄθλιον" (Ο Άθλιος Στέλνει Άθλια Επιστολή Με Τον Άθλιο Προς Έναν Άθλιο).

Αυτός Ο Τρόπος Ζωής, Σφραγισμένος Με Την Αθυροστομία Και Τα Σχετικά Ευφυολογήματά Του, Έδωσε Αφορμή Να Αποδοθεί Στην Προσωπικότητα Του Διογένη Ένα Πλούσιο Ανεκδοτολογικό Υλικό Που Μέρος Του Είχε Παραδώσει Ο Διογένης Ο Λαέρτιος. Ο Διογένης Δίδασκε Τόσο Με Τον Λόγο Του Όσο Και Με Την Συμπεριφορά Του, Ότι Άνθρωπος  Ευτυχεί Όταν Ικανοποιεί  Τις Βασικές Ανάγκες Του Και Μάλιστα Με Τον Πιο Άμεσο Και Απλό Τρόπο.

Για Την Επιδεικτική Του Αναίδεια  Παρανομάστηκε Από Τους Συγχρόνους Του «Κύων»  Και Από Αυτόν Στη Συνέχεια «Κυνισμός» Το Φιλοσοφικό Κίνημά Του Και Κατ΄ Επέκταση Κάθε Παρόμοια Νοοτροπία Και Συμπεριφορά.

Συγκεκριμένα Ο Διογένης Θεωρούσε Ιδανικό Την «Αυτάρκεια»  Και Πίστευε Στην Πραγμάτωσή Της  Με Την Απελευθέρωση Του Ανθρώπου  Από Τις Δευτερεύουσες Ανάγκες Του Και Από Τις Κοινωνικές Συμβατότητες. Θεωρείται Ο Κυριότερος Εκπρόσωπος Της  Κυνικής Φιλοσοφίας. Χρησιμοποιούσε Τον Αστεϊσμό Και Το Λογοπαίγνιο Ως Μέσο Για Τα Διδάγματά Του.

Πίστευε Πως Η Ευτυχία Του Ανθρώπου Βρίσκεται Στη Φυσική Ζωή Και Πως Μόνο Με Την Αυτάρκεια, Τη Λιτότητα, Την Αυτογνωσία Και Την Άσκηση Μπορεί Κανείς Να Την Εξασφαλίσει.  Κυνική Φιλοσοφία Λέγεται Έτσι Γιατί Είχε Ως Έμβλημά Τον "Κύνα" (Σκύλος Στα  Αρχαία Ελληνικά).

Δήλωναν Πως "Εμείς Διαφέρουμε Από Τους Άλλους Σκύλους Διότι Εμείς Δεν Δαγκάνουμε Τους Εχθρούς Αλλά Τους Φίλους, Για Να Τους Διορθώσουμε".

Ο Διογένης Έθιξε Αποκλειστικά Κοινωνικά Και Ηθικά Προβλήματα. Η Διδασκαλία Του Ήταν Ουσιαστικά Επαναστατική Και Ανατρεπτική Για Την Τάξη Που Επικρατούσε Τότε. Προσπάθησε Με Τα Επιχειρήματα Του Να Αλλάξει Την Ανθρώπινη Κοινωνία Που Είχε Διαφθαρεί.

Αυτό Κατά Τη Γνώμη Του Θα Γινόταν Δυνατό Αν Ο Άνθρωπος Επέστρεφε Στη Φύση. Πίστευε Δηλαδή Πως Η Ευτυχία Του Ανθρώπου Βρίσκεται Στη Φυσική Ζωή Και Πως Μόνο Με Την Αυτάρκεια, Τη Λιτότητα, Την Αυτογνωσία Και Την Άσκηση Μπορεί Να Την Εξασφαλίσει.

Ο  Διογένης Ο Λαέρτιος Παραθέτει Μεγάλο Κατάλογο Από Έργα Του Διογένη Του Κύνου Από Τα Οποία Σώζονται Αρκετά Δυστυχώς Όχι Στην Ελληνική. Στην Αθήνα Ο Διογένης Έδωσε Μια Πολύ Μεγάλη Ώθηση Στον Αστεϊσμό. Χρησιμοποιούσε Το Λογοπαίγνιο Ως "Κύνας" (Σκύλος), "Δαγκάνοντας Τους Φίλους Για Να Τους Διορθώσει" Κατά Την  Κυνική Φιλοσοφία. Άπειρες Είναι Οι Διηγήσεις Του.

Ο Διδύμων, Οφθαλμίατρος Της Εποχής Εξετάζει Το Μάτι Μιας Κοπέλας. Ο Διογένης Τον Βλέπει Γνωρίζει Ότι Ο Διδύμων Ήταν Τύπος Ερωτύλος. Και Του Λέει "Πρόσεξε Διδύμωνα, Μήπως Εξετάζοντας Τον Οφθαλμό, Φθείρεις Την Κόρην".

Είναι Ο Διογένης Καλεσμένος Σε Ένα Γεύμα Και Πηγαίνει Στο Λουτρό Για Να Πλυθεί Πριν Φάει. Αλλά Το Λουτρό Είναι Πολύ Βρώμικο. Δεν Παραπονιέται, Ώστε Να Μην Προσβάλει Τον Οικοδεσπότη Αλλά Με Αστεϊσμό Ρωτά "Οι Εδώ Λουόμενοι, Που Πλένονται Κατόπι;".

Θέλησε Κάποτε Να Πειράξει Ένα Μοχθηρό Τύπο Αφού Έβλεπε Τις Πράξεις Του Και Είχε Ακούσει Γι' Αυτόν. Οι Αρχαίοι Έλληνες Συνήθιζαν Να Βάζουν Πάνω Από Την Είσοδο Του Σπιτιού Τους Ένα Θυραίο. Αυτό Ήταν Ένα Σύμβολο, Σήμα Ή Ρητό Που Διάλεγαν Για Την Οικία Τους. Ο Μοχθηρός Αυτός Άνδρας Είχε Βάλει Πάνω Από Την Πόρτα Της Οικίας Του Το Εξής Ρητό: “ΜΗΔΕΝ ΕΙΣΕΙΤΟ ΚΑΚΟ” (Να Μην Μπει Κανένα Κακό). Έτσι, Διογένης Κτύπησε Την Πόρτα Και Ρώτησε: "Ο Οικοδεσπότης Από Πού Μπαίνει;"

Ο Διογένης Λαέρτιος Περιγράφει Ότι Ο Διογένης Ο Κυνικός Κάθεται Στο Δρόμο, Όταν Ένας Όμορφος Και Στολισμένος Νέος Περνάει Από Μπροστά Του. Ο Διογένης Τον Ρωτάει Που Πάει Και Ο Νέος Του Απαντά Σε Ένα Συμπόσιο. Να Μην Πας Στο Συμπόσιο Του Λέει Ο Διογένης, Γιατί Αν Πας Θα Γυρίσεις "Χείρων", Δηλαδή Χειρότερος Στα Αρχαία Ελληνικά. Όταν Γυρνώντας Από Το Συμπόσιο, Βλέπει Πάλι Τον Διογένη Στη Θέση Του. Πήγα Στο Συμπόσιο Του Λέει Και Δεν Γύρισα "Χείρων". Ναι, Απαντά Ο Διογένης, Αλλά Γύρισες "Ευρυτίων". ( Όνομα Ενός Κενταύρου  Που Σημαίνει Φαρδύτερος).

Η Επίδραση Του Διογένη Ήταν Πλατειά Και Με Μεγάλη Διάρκεια Στα Ελληνιστικά Και Ρωμαϊκά Χρόνια., Ιδιαίτερα Στον 2ο Αιώνα Μ.Χ,  Όταν Ο Κυνισμός Είχε Γίνει Ένα Είδος Μόδας. Τότε Ο Διογένους Βίος Προβαλλόταν Από Τους Κυνικούς Σαν Πρότυπο Ζωής , Όπως Προβαλλόταν Από Τους Πυθαγόρειους Ο «Πυθαγόρου Βίος». Αμεσότερος Μαθητής Του Ήταν Ο Κράτης Ο Θηβαίος, Ο Οποίος Διέσωσε  Τη Διδασκαλία Του Και Συνέταξε Την Πρώτη Συλλογή Με Αποφθέγματά Του.

Ενδιαφέρον Για Τη Διδασκαλία Και Την Προσωπικότητα Του Διογένη Έδειξαν Ο Λουκιανός  Και Ο Αυτοκράτορας Ιουλιανός, Ενώ Σχετικές Ειδήσεις Έχουν Περισώσει, Εκτός Από Τον Διογένη Τον Λαέρτιο Και Ο Πλούταρχος, Ο Δίων Ο Χρυσόστομος, Ο Επίκτητος, Ο Μάξιμος Ο Τύριος, Και Ο Κικέρων. Αναφέρεται Ότι Ο Διογένης Είχε Συλληφθεί Αιχμάλωτος Και Κατάληξε Στα Δουλοπάζαρα Της  Κορίνθου.

Ο Ξενιάδης, Πλούσιος, Αριστοκράτης Της Εποχής, Είδε Τον Διογένη Και Θέλησε Να Τον Αγοράσει. Συζήτησε Με Τον Δουλέμπορο Και Ο Δουλέμπορος Πλησίασε Τον Διογένη Και Του Είπε: "Αυτός Ενδιαφέρεται Να Σε Αγοράσει, Τι Δουλειά Ξέρεις Να Κάνεις Να Του Πω;". Ο Διογένης Με Λογοπαίγνιο Απαντά "Ανθρώπων Άρχων".

Το Λογοπαίγνιο Αυτό, Ενός Δούλου Άρεσε Στον Ξενιάδη Που Χαμογέλασε Και Τον Αγόρασε, Αφού Αντιλήφθηκε Τις Δύο Έννοιες Που Με Οξυδέρκεια Έθεσε Ο Διογένης: "Διοικώ Τους Ανθρώπους Και Διδάσκω Στους Ανθρώπους Αρχές".

Ο Ξενιάδης Ανάθεσε Στον Διογένη Τη Διδασκαλία Των Παιδιών Του Και Έτσι Ο Διογένης Έμεινε Στο Κράθειον, Ένα Προάστιο Της Κορίνθου. Πολύ Γνωστή Είναι Η Συνάντηση Του Μέγα Αλέξανδρου Με Τον Διογένη Ο Οποίος Ρώτησε Τον Διογένη Τι Θέλει Από Αυτόν Και Ο Διογένης Απάντησε  «Μικρόν Από Του Ήλιου Μετάστηθι» . Ο Μέγας Αλέξανδρος Είχε Ένα Εκπαιδευτή, Τον Λεωνίδα, Που Ήταν Μυημένος Στην Κυνική Φιλοσοφία. Γνώστης Της Κυνικής Φιλοσοφίας Ο Αλέξανδρος Γνώριζε Για Τον Διογένη, Για Τα Διδάγματά Του, Το Ύφος Και Το Πνεύμα Του.

Όταν Ο Αλέξανδρος Ήταν Στην Κόρινθο, Ήθελε Να Τον Γνωρίσει Και Έστειλε Ένα Υπασπιστή Του Να Βρει Τον Διογένη Και Να Του Τον Παρουσιάσει. Αφού Ο Υπασπιστής Τον Εντόπισε, Του Είπε: "Σε Ζητεί Ο Βασιλεύς Αλέξανδρος Να Σε Δει". Ο Διογένης Απάντησε "Εγώ Δεν Θέλω Να Τον Δω. Εάν Θέλει Αυτός Ας Έρθει Να Με Δει". Πράγματι, Ο Αλέξανδρος Πήγε Να Δει Τον Διογένη. Ο Αλέξανδρος Πλησιάζει Το Φιλόσοφο Και Του Λέει: "Είμαι Ο Βασιλεύς Αλέξανδρος".

Ο Διογένης Ατάραχος Απαντά "Και 'Γώ Είμαι Ο Διογένης Ο Κύων". Ο Μέγας Αλέξανδρος Απορεί Και Τον Ρωτάει: "Δε Με Φοβάσαι;" Ο Διογένης Απαντάει: "Και Τι Είσαι; Καλό Ή Κακό;". Ο Αλέξανδρος Μένει Σκεπτικός. Δεν Μπορεί Ένας Βασιλιάς Να Πει Ότι Είναι Κακό, Και Άμα Είναι Καλό, Γιατί Κάποιος Να Φοβάται Το Καλό; Αντί Να Απαντήσει Ο Αλέξανδρος Τον Ερωτά Εκ Νέου: "Τι Χάρη Θες Να Σου Κάνω;" Και Ο Διογένης Ξανά Με Λογοπαίγνιο Απαντά: "Αποσκότισόν Με".

Βγάλε Με Δηλαδή Από Το Σκότος, Τη Λήθη, Και Δείξε Μου Την Αλήθεια. Με Το Έξυπνο Λογοπαίγνιο Του Διογένη, Η Απάντηση Του Μπορεί Και Να Εννοηθεί Έως: "Σταμάτα Να Μου Κρύβεις Τον Ήλιο", Καθώς Οι Κυνικοί Πίστευαν Πως Η Ευτυχία Του Ανθρώπου Βρίσκεται Στη Λιτότητα, Στη Ζεστασιά Του Ήλιου Και Δεν Ζητεί Τίποτα Από Τα Υλικά Πλούτη. Μόλις Το Άκουσε Αυτό Ο Αλέξανδρος Είπε Το Περίφημο: "Εάν Δεν Ήμουν Αλέξανδρος, Θα Ήθελα Να Ήμουν Διογένης".

Ο  Μέγας Αλέξανδρος Και Ο Διογένης Είχαν Μια Μακρά Συζήτηση Με Μεγάλη Σημασία Που Σώθηκε Από Τον Δίωνα Τον Χρυσόστομο. Σε Αυτή Ο Διογένης Εξηγεί Στον Αλέξανδρο Πότε Ένας Βασιλέας Είναι Ωφέλιμος.

Ο Διογένης Αποδίδει Την Ωφελιμότητα Ενός Βασιλιά Στο Εάν Είναι Ωφέλιμος Στο Λαό. Για Να Δώσει Ένταση Σε Αυτόν Τον Ισχυρισμό Του Λέει: "Εάν Κατακτήσεις Όλη Την Ευρώπη Και Δεν Ωφελήσεις Τον Λαό, Τότε Δεν Είσαι Ωφέλιμος. Εάν Κατακτήσεις Όλη Την Αφρική Και Την Ασία Και Δεν Ωφελήσεις Τον Λαό, Πάλι Δεν Είσαι Ωφέλιμος. Ακόμα Και Εάν Περάσεις Τις  τις στήλες του Ηρακλέους και διανύσεις όλο τον ωκεανό και κατακτήσεις αυτή την ήπειρο που είναι μεγαλύτερη της Ασίας και δεν ωφελήσεις τον λαό, πάλι δεν είσαι ωφέλιμος γιατί δεν ωφελείς το σύνολο".

Ο  Μέγας Αλέξανδρος κάποτε θέλησε να πειράξει τον Διογένη και αφού έλεγε ότι ήταν Κύων, του έστειλε ένα πιάτο κόκκαλα. Μετά όταν τον συνάντησε τον Διογένη τον ερώτησε: ”Πώς σου φάνηκε Κύων το δώρο μου;” Και ο Διογένης του απάντησε: "Ήταν άξιο για κύωνα, αλλά καθόλου άξιο για Βασιλέα".

ΠΗΓΕΣ Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρους Λαρούς, Βικιπαιδεία.


ΔΙΟΓΕΝΗΣ
ΣΙΝΩΠΗ

Σύνδεση Συνδρομητή

Καλώς Ήρθατε! Συνδεθείτε στο λογαριασμό σας

Να με θυμάσε Ξεχάσατε τον κωδικό σας;

Δεν είστε συνδρομητής; Αίτηση Εγγραφής

Ξεχάσατε τον κωδικό σας

Αίτημα Εγγραφής