breaking news Νέο

Σύγκρουση τρένων Τέμπη: Eθνική τραγωδία με δεκάδες νεκρούς και τραυματίες

Σύγκρουση τρένων Τέμπη: Eθνική τραγωδία με δεκάδες νεκρούς και τραυματίες

Η χώρα ζει μια αδιανόητη τραγωδία.Το πιο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ελλάδα με 36 νεκρούς -επισήμως  καταγεγραμμένους μέχρι τώρα- αλλά τον φόβο ότι ο αριθμός τους θα αυξηθεί όσο συνεχίζονται οι έρευνες. Η σύγκρουση δυο τρένων, μιας επιβατικής αμαξοστοιχίας που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με 342 επιβάτες και δέκα άτομα προσωπικό, συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορική αμαξοστοιχία, στην οποία επέβαιναν δυο άτομα με δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα, αργά το βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου.  Για άγνωστο λόγο τα τρένα βρεθήκαν στην ίδια γραμμή την ώρα που η επιβατική αμαξοστοιχία εκτιμάται ότι κινούνταν με ταχύτητα 150 χιλιομέτρων για 25 ολόκληρα χιλιόμετρα χωρίς να γνωρίζει ο μηχανοδηγός ότι από την αντίθετη κατεύθυνση ερχόταν τρένο. Ο σταθμάρχης της Λάρισας έχει συλληφθεί και η τραγωδία κάνει τον γύρο του κόσμου .

Χθες το απόγευμα παραιτήθηκε ο Κώστας Αχ. Καραμανλής, αναφέροντας, μεταξύ άλλων ότι : «είναι γεγονός ότι παραλάβαμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε κατάσταση που δεν ταιριάζει στον 21ο αιώνα. Σε αυτά τα 3,5 χρόνια, κάναμε κάθε προσπάθεια για να βελτιώσουμε αυτή την πραγματικότητα. Δυστυχώς, οι προσπάθειες αυτές δεν ήταν αρκετές για να αποτρέψουν ένα τέτοιο δυστύχημα. Κι αυτό είναι πολύ βαρύ για όλους μας και για εμένα προσωπικά. Όταν συμβαίνει κάτι τόσο τραγικό, δεν είναι δυνατόν να συνεχίζουμε σαν να μην συνέβη. Είμαι λίγα χρόνια στην πολιτική, αλλά θεωρώ απαραίτητο στοιχείο της Δημοκρατίας μας οι πολίτες της χώρας μας να εμπιστεύονται το πολιτικό σύστημα. Αυτό λέγεται πολιτική ευθύνη. Γι’ αυτό το λόγο, δηλώνω την παραίτησή μου από τη θέση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών».

Έχει συλληφθεί ο 59χρονος σταθμάρχης του ΟΣΕ από το Τμήμα Τροχαίας Λάρισας και κατηγορείται εκτός των άλλων, για ανθρωποκτονία από αμέλεια , σωματική βλάβη από αμέλεια και επικίνδυνες παρεμβάσεις στην συγκοινωνία μέσων. Στο πλαίσιο της δικογραφίας που σχηματίζεται από την ΕΛΑΣ έχουν δώσει ανωμοτί καταθέσεις και άλλοι δύο υπάλληλοι στην Τροχαία Λάρισας. Ο σταθμάρχης πάντως στην κατάθεσή του ανέφερε ότι έδωσε εντολή για αλλαγή στην τροχιά, αλλά το σύστημα δεν υπάκουσε.

Ειδικότερα, ο σταθμάρχης της Λάρισας προσήχθη αρχικά στο τμήμα των Τεμπών όμως λόγω της σοβαρότητας της κατάστασης ανέλαβε η τροχαία Λάρισας. Στην απολογία του αρνήθηκε την κατηγορία ότι έκανε λάθος και υποστήριξε ότι εκείνος πάτησε το κουμπί του αυτοματοποιημένου συστήματος. Σύμφωνα με αυτόν, το αυτοματοποιημένο σύστημα τοποθετεί σε διαφορετικές ράγες τα δύο τρένα, αλλά, όπως φέρεται να υποστήριξε στην προανακριτκή του απολογία δεν λειτούργησε. Κατά τον δημοσιογράφο της ΕΡΤ, Κώστα Καντούρη φαίνεται ότι τον διαψεύδουν οι υπόλοιποι υπάλληλοι του σιδηροδρόμου -οι οποίοι κατέθεσαν ανωμοτί, ως ύποπτοι, και οι καταθέσεις του περιλαμβάνονται στη δικογραφία. Κάποιοι από αυτούς υποστήριξαν ότι ο σταθμάρχης θα έπρεπε να δει ιδίοις όμμασοι αυτή την αλλαγή προκειμένου να μη συμβεί αυτό και τα τρένα να είναι στις δυο παράλληλες ράγες. Η προανακριτική έρευνα εξετάζει κι άλλά θέματα όπως για παράδειγμα τι έγινε με την καθυστέρηση στα Παλαιοφάρσαλα καθώς ένα από τα σενάρια που εξετάζουν είναι το ενδεχόμενο πριν αποκατασταθεί το πρόβλημα εκεί να δόθηκε εντολή να φύει το τρένο γιατί ήδη είχε χαθεί χρόνος. Ακόμα εξετάζονται οι τεχνικές ελλείψεις που προυπήρχαν. Η δικογραφία αναμένεται να διαβιβαστεί αύριο στον εισαγγελέα μαζί με τον 59χρονο σταθμάρχη.

 

Έρευνα για τα αίτια της τραγωδίας – Τα σενάρια που εξετάζονται

Το πώς βρέθηκαν τα δυο τρένα στην ίδια ράγα είνα το αντικείμενο της έρευνας που διενεργεί εδώ και αρκετές ώρες η Τροχαία ενώ υπήρξε και η σύλληψη του σταθμάρχη ο οποίος κατηγορείται για σωματικές βλάβες, ανθρωποκτονία από αμέλεια και κίνδυνο ζωής. Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Αλέξανδρο Καλαφάτη, κατά πληροφορίες, έχουν ληφθεί καταθέσεις από στελέχη του ΟΣΕ αλλά και εκπρόσωπο της αρμόδιας εταιρείας. Όπως είπε έδωσαν ανωμοτί καταθέσεις. Το πρώτο και βασικό σενάριο είναι εάν από ανθρώπινο λάθος κάποιος δεν γύρισε το ηλεκτρονικό κλειδί με αποτέλεσμα να μπουν και τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή.

 

Δυστύχημα στα Τέμπη: Γιατί τα τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή – Όσα δήλωσαν οι ειδικοί

Την ώρα της σύγκρουσης στην επιβατική αμαξοστοιχία, που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, επέβαιναν 352 άνθρωποι, εκ ων οποίων οι 342 ήταν επιβάτες και οι 10 εργαζόμενοι. Δύο άτομα προσωπικό βρίσκονταν στην εμπορική αμαξοστοιχία. Η σύγκρουση έγινε υπό συνθήκες που διερευνώνται, ωστόσο αυτό που φαίνεται πως έγινε είναι ότι οι δυο αμαξοστοιχίες βρέθηκαν, μετά τον σταθμό της Λάρισας, να κινούνται στην ίδια γραμμή, καταλήγοντας να συγκρουστούν μετωπικά.

Συγκεκριμένα, άνθρωποι του ΟΣΕ αναφέρουν ότι δεν λειτουργεί εδώ και καιρό το ηλεκτρονικό σύστημα, γίνεται δηλαδή χειροκίνητα. Σύμφωνα με πληροφορίες, σημειώθηκε βλάβη σε στύλο της ΔΕΗ στο Παλαιοφάσαρλο και έτσι καθοδηγήθηκε η αμαξοστοιχία στη γραμμή καθόδου για την αποφυγή ηλεκτροπληξίας. Επανήλθε στη γραμμή της ανόδου και λίγο μετά τη Λάρισα καθοδηγήθηκε ξανά στην γραμμή της καθόδου, όπου βρισκόταν η εμπορική αμαξοστοιχία, με αποτέλεσμα να συγκρουστούν. Αυτό που επίσης λένε οι άνθρωποι του ΟΣΕ είναι ότι δεν λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες εδώ και πολύ καιρό, με αποτέλεσμα να πηγαίνουν στα τυφλά.

Ο σταθμάρχης της Hellenic Trains συνελήφθη με τις κύριες ευθύνες να επιρρίπτονται σε αυτόν για το τραγικό δυστύχημα, ενώ ο κλειδούχος κλήθηκε για εξηγήσεις και έδωσε ανωμοτί κατάθεση στο Τμήμα Τροχαίας Λάρισας που διενεργεί την προανάκριση και συγκεντρώνει την ογκώδη δικογραφία για το πρωτοφανές αυτό σιδηροδρομικό δυστύχημα. Οι καταθέσεις των επιζώντων ωστόσο και η πραγματογνωμοσύνη θα ρίξουν περισσότερο φως στα ακριβή αίτια του δυστυχήματος. Καταθέσεις έχουν δώσει ακόμη ο εκπρόσωπος της Hellenic Trains και δύο προϊστάμενοι τμημάτων, Μηχανοδηγών και Εκδοτηρίων. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο σταθμάρχης είναι 56 ετών και ανέλαβε πριν από ένα μήνα. Ήταν υπάλληλος του ΟΣΕ σε άλλες θέσεις.

«Για τα αίτια του τραγικού αυτού δυστυχήματος θα γίνει έρευνα από τις αρμόδιες Αρχές. Έχει, ήδη, ξεκινήσει, προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες συνέβη να κινούνται για πολλά χιλιόμετρα στην ίδια γραμμή δύο τρένα στην αντίθετη κατεύθυνση», τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου, ενώ ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος έχει αναθέσει την εποπτεία της προανάκρισης για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Σταμάτη Δασκαλόπουλο.

«Είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για ένα ανθρώπινο λάθος σε συνδυασμό με τη μη ύπαρξη των συστημάτων» δήλωσε για ο Aναστάσιος Δέδες, πραγματογνώμονας Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων. Όπως τόνισε ο κ. Δέδες «τα αίτια της τραγωδίας θα προκύψουν από τις απομαγνητοφωνήσεις, οι οποίες υπάρχουν και δεν μπορούν να σβηστούν».

Σύμφωνα με αυτά που γνωρίζουμε είναι «δεδομένο ότι το τρένο ακολουθούσε λανθασμένη διαδρομή είτε από πρόβλημα που υπήρχε στην γραμμή ανόδου λόγω ρεύματος ή λόγω οποιοδήποτε άλλης αιτίας. Το τρένο, την στιγμή κατά την οποία ξεκίνησε να ανεβαίνει προς τα πάνω, έπρεπε να έχει σήματα στο δρόμο από τα οποία ο μηχανοδηγός να βλέπει εάν η γραμμή είναι ελεύθερη ή όχι» τόνισε.

 

Τριήμερο εθνικό πένθος

Με απόφαση του Πρωθυπουργού κηρύσσεται τριήμερο εθνικό πένθος για τα θύματα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών από την 1η έως και την 3η Μαρτίου 2023  με μεσίστια έπαρση σημαίας σε όλα τα δημόσια κτίρια.

Οι Υπουργοί Εσωτερικών Μάκης Βορίδης και Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας αποφασίζουν την τέλεση της κηδείας των θυμάτων με δημόσια δαπάνη. Παράλληλα, με απόφαση του κ. Βορίδη, αναστέλλεται κάθε δημόσια εορταστική εκδήλωση.

Στο γενικό νοσοκομείο της Λάρισας οι συγγενείς καλούνται να αναγνωρίσουν τις σορούς των δικών τους ανθρώπων, ενώ στο ΑΧΕΠΑ και το Γεννηματάς της Θεσσαλονίκης έχουν μοιραστεί οι τραυματίες, μεταξύ των οποίων είναι και ένα κοριτσάκι 6,5 μηνών που νοσηλεύεται στη χειρουργική του ΠΓΝΛ.

Οι αρχές έδωσαν τηλέφωνο ενημέρωσης για του συγγενείς των επιβατών: 2410.683185-6. Οι συγγενείς των τραυματιών στη Λάρισα θα φιλοξενούνται σε τρία ξενοδοχεια Imperial, Divani , Metropol. Για τις κλίνες στα ξενοδοχεία οι συγγενείς μπορούν να καλούν τους τηλεφωνικούς αριθμούς της Διεύθυνσης Αστυνομίας Λάρισας 2410683175 και 76, που λειτουργούν ήδη για την παροχή πληροφοριών για τους επιβάτες που μετακινήθηκαν με ασφάλεια στη Θεσσαλονίκη καθώς και για όσους έχουν μεταφερθεί σε νοσοκομεία.

Την ίδια ώρα, έκτακτη αιμοδοσία για τη βοήθεια των τραυματιών του δυστυχήματος στα Τέμπη, αποφάσισε να διεξάγει ο Ερυθρός Σταυρός, στη κεντρική πλατεία της Λάρισας.

«Τα βαγόνια 1 και 2 δεν υπάρχουν. Λόγω της σφοδρότητας της σύγκρουσης εκτινάχθηκαν» τόνισε στην ΕΡΤ ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, ενώ ο δήμαρχος Τεμπών, Γιώργος Μανώλης, σημείωσε ότι στα πρώτα τρία βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity 62 «αναπτύχθηκαν θερμοκρασίες από 1.200 έως 1.500 βαθμοί Κελσίου». Για ένα τραγικό δυστύχημα έκανε λόγο ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος μιλώντας στην ΕΡΤ.


Σύνδεση Συνδρομητή

Καλώς Ήρθατε! Συνδεθείτε στο λογαριασμό σας

Να με θυμάσε Ξεχάσατε τον κωδικό σας;

Δεν είστε συνδρομητής; Αίτηση Εγγραφής

Ξεχάσατε τον κωδικό σας

Αίτημα Εγγραφής