breaking news Νέο

Να τι πραγματικά φέρνει το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά ΑΕΙ ! -Του Αλέκου Χατζηκώστα

Να τι πραγματικά φέρνει το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά ΑΕΙ !  -Του Αλέκου Χατζηκώστα

Τόνοι προπαγάνδας έχουν πέσει μέχρι τώρα για την προσπάθεια της κυβέρνησης παρακάμπτοντας το άρθρο 16 του Συντάγματος να δημιουργήσει ιδιωτικά ΑΕ στη χώρα μας. Στην πραγματικότητα το νομοσχέδιο με τίτλο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου - Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων» έρχεται πάνω στο τοπίο που έχει ήδη διαμορφωθεί στην Ανώτατη Εκπαίδευση από τις κυβερνήσεις όλων των προηγούμενων χρόνων, που έχουν επιβάλει την επιχειρηματική δράση και λειτουργία των πανεπιστημίων, την αξιολόγηση με τα κριτήρια της αγοράς, την αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα, την κατηγοριοποίηση πτυχίων, τμημάτων, ιδρυμάτων. Σ' αυτό το πλαίσιο επιδιώκει να διαμορφώσει ένα ακόμα χειρότερο, εφιαλτικό τοπίο, με τις συνέπειες που θα έχει για τις σπουδές, τους αποφοίτους και τα ιδρύματα. Ας ρίξουμε λοιπόν μια ματιά σ' αυτά που φέρνει το νομοσχέδιο και στις συνέπειές τους. Κάθε άρθρο και παράγραφος, του νομοσχέδιου του υπουργείου Παιδείας για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια αποδεικνύει ότι αποτελεί μια αντιδραστική τομή για την Ανώτατη Εκπαίδευση.

1.Είναι συνειδητά ψέματα ότι πρόκειται για μη «κερδοσκοπικά» ιδρύματα. Για παράδειγμα η πρόβλεψη ότι απαγορεύεται να μοιράζουν κέρδη οι ιδιοκτήτες (άρθρο 132) αν διαβαστεί με το άρθρο 131 ότι μπορούν τα κέρδη να επενδύονται χωρίς κανέναν όρο και καμία προϋπόθεση. Παράδειγμα: Ο κολοσσός ιδιωτικής Υγείας που έχει πολυδιαφημιστεί ότι σκοπεύει να ιδρύσει ιδιωτικό πανεπιστήμιο, μπορεί να «επενδύει» τα κέρδη από το δήθεν μη κερδοσκοπικό πανεπιστήμιο στα νοσοκομεία της ιδιοκτησίας του, δηλαδή στον εαυτό του... και έτσι μπορεί να μοιράζει και κέρδη. Δεν απαγορεύεται πουθενά στο νομοσχέδιο η χρηματοδότηση των ΝΠΠΕ από το κράτος. Αντίθετα, για έρευνα στο πλαίσιο συνεργασίας με δημόσια πανεπιστήμια δίνεται η δυνατότητα πρόσβασης σε χρηματοδότηση από δημόσια - ευρωπαϊκά κονδύλια (άρθρα 130, 119).

2. Οι δήθεν αυστηροί όροι που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση είναι η... «αυτοαξιολόγηση». Αφού όλα καθορίζονται από το μητρικό ΑΕΙ και το καταστατικό του ιδιωτικού πανεπιστημίου στη χώρα μας (αυτού που θα έχει τη μορφή Νομικού Προσώπου Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης - ΝΠΠΕ) που συγκροτείται από το ΔΣ του. Η ΕΘΑΑΕ απλώς θα ελέγχει αν το μητρικό ΑΕΙ πιστοποιεί τα προγράμματα σπουδών και αν το ΔΣ του ΝΠΠΕ εφαρμόζει το καταστατικό που το ίδιο έφτιαξε! (άρθρα 129, 133, 134, 143, 144, 150).

3. Είναι κοροϊδία ότι τα δημόσια πανεπιστήμια αναβαθμίζονται. Όλα τα άρθρα για τα δημόσια πανεπιστήμια στο νομοσχέδιο αφορούν τους όρους, το πλαίσιο και τη διοίκηση των πανεπιστημίων και κινούνται σε αντιδραστική κατεύθυνση, αφού ενισχύουν και διευκολύνουν τις πλευρές που αφορούν τις δυνατότητες να βγάζουν οικονομικά κέρδη.

- Ανοίγει διάπλατα η πόρτα για γενίκευση των διδάκτρων. Η πρόβλεψη για φοίτηση στα ελληνόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα των δημόσιων πανεπιστημίων με δίδακτρα για τους αλλόγλωσσους - αλλογενείς βασίζεται στην κοστολόγηση των σπουδών στο αντίστοιχο τμήμα. Και είναι πλέον γνωστό ότι όταν οι ανάγκες μας κοστολογούνται... καταλήγουμε να πληρώνουμε! (άρθρο 58).

- Ανοίγονται επικίνδυνοι δρόμοι, αφού το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα να ιδρυθούν πανεπιστήμια τύπου ΣΔΙΤ, δηλαδή σε σύμπραξη δημόσιων και ιδιωτικών πανεπιστημίων. Αυτό σημαίνει δίδακτρα κι από άλλη «πόρτα» (άρθρο 119).

 Η σημερινή πραγματικότητα του επιχειρηματικού πανεπιστήμιου, που είναι μακριά και έξω από τις ανάγκες των φοιτητών, θα γιγαντωθεί! Οι φοιτητές και οι οικογένειές τους θα αναγκαστούν να χρυσοπληρώνουν τις σπουδές τους. Εφόσον τα δίδακτρα στα προπτυχιακά πλέον θα είναι γεγονός, μπαίνουν έτσι οι βάσεις για τη γενίκευσή τους.

4. Καταργεί τον ενιαίο τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια: Η εισαγωγή στο ιδιωτικό πανεπιστήμιο θα γίνεται αρκεί να ξεπερνά ο υποψήφιος-α την ελάχιστη βάση.(άρθρο 146). Ελάχιστη βάση εισαγωγής που καθορίζεται από τον χαμηλότερο μέσο όρο των βαθμολογιών επί 0,8 - δηλαδή αν έχεις 120.000 ευρώ μπαίνεις γράφοντας λίγο πάνω από 8 στα 20 στις Ιατρικές και τις Νομικές (άρθρο 146).

5. Ισοπεδώνει ουσιαστικά την αξία των πτυχίων. Οι 3ετείς σπουδές ιδιωτικών πανεπιστημίων και κολεγίων θα έχουν αντίστοιχη ακαδημαϊκή και επαγγελματική αναγνώριση με τα πτυχία των 4ετών, 5ετών των δημόσιων ελληνικών πανεπιστημίων (άρθρο 143).Όταν ήδη το πτυχίο έχει μετατραπεί σε ένα προσόν αντί να κατοχυρώνει το δικαίωμα πρόσβασης στο επάγγελμα και οι απόφοιτοι αναγκάζονται να χρυσοπληρώνουν πιστοποιήσεις μήπως καταφέρουν να εργαστούν. Αποτέλεσμα: Η έκρηξη της πολυ-κατηγοριοποίησης πανεπιστημίων, πτυχίων και αποφοίτων στο ίδιο αντικείμενο μεγαλώνει κι άλλο την απόσταση του πτυχίου από το επάγγελμα και θα οδηγεί να συμπιέζονται τα εργασιακά δικαιώματα όλων προς τα κάτω.

Να γιατί θα πρέπει να συνεχιστεί ο αγώνας για να αποσυρθεί το νομοσχέδιο-έκτρωμα!


Σύνδεση Συνδρομητή

Καλώς Ήρθατε! Συνδεθείτε στο λογαριασμό σας

Να με θυμάσε Ξεχάσατε τον κωδικό σας;

Δεν είστε συνδρομητής; Αίτηση Εγγραφής

Ξεχάσατε τον κωδικό σας

Αίτημα Εγγραφής